Nie bójmy się wizyty w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej!

Nie bójmy się wizyty w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej!

Podczas spotkania z nauczycielami grupy lub specjalistami pracującymi w przedszkolu zdarza się, że pada propozycja wizyty w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Nierzadko taka sugestia wywołuje u rodziców napięcie i lęk, zaskoczenie, poczucie bezradności, czasem zawstydzenie. Pojawienie się tych uczuć jest naturalne i zrozumiałe – poradnia to z reguły miejsce, które rodzice odwiedzą z dziećmi po raz pierwszy i nie wiedzą, co może ich tam czekać. Wielu z nich obawia się, że wizyta może wiązać się z nadaniem dziecku „łatki”. Z drugiej jednak strony, kiedy pytamy rodziców, jakie skojarzenia przychodzą im do głowy, kiedy pada hasło „poradnia psychologiczno-pedagogiczna” to zazwyczaj nasuwają się odpowiedzi związane z pomocą i wsparciem. Odpowiadając na najczęściej zadawane pytania, chcielibyśmy rozwiać wątpliwości i przybliżyć Państwu funkcjonowanie poradni.

 

Co to jest poradnia psychologiczno-pedagogiczna?

Poradnia to jeden z elementów sytemu oświaty, którego głównym celem jest wsparcie psychologiczne i pedagogiczne dzieci oraz ich rodzin. Do głównych zadań poradni należy przede wszystkim diagnozowanie dzieci oraz udzielanie dzieciom i ich rodzinom bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej (w tym określeniu zawierają się np. konsultacje i porady psychologiczne, grupy wsparcia, terapia, wykłady, warsztaty i prelekcje). Diagnoza najczęściej kończy się sporządzeniem dla dziecka opinii, która jest uznawana w przedszkolach i szkołach a jej zalecenia skrupulatnie realizowane przez nauczycieli i specjalistów. Poradnia wydaje także różnego rodzaju orzeczenia, m.in. orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci o szczególnych potrzebach edukacyjnych.

 

Dlaczego ktoś proponuje, żebym udał się tam ze swoim dzieckiem?

Główny powód, dla którego proponujemy rodzicom wizytę w poradni to troska o dziecko i jego prawidłowy rozwój. Spotkanie ze specjalistami w poradni pozwala na bliższe poznanie dziecka i obiektywne przyjrzenie się jego umiejętnościom. Pracownicy poradni posiadają narzędzia często niedostępne w przedszkolach czy szkołach i na ich podstawie mogą ocenić poziom rozwoju dziecka. Poradnia wielu rodzicom kojarzy się tylko z dziećmi z problemami, ale może też wspomóc dzieci zdolne, które potrzebują dostosowania toku nauczania do swoich umiejętności.

 

Czego mogę się spodziewać?

W poradni psychologiczno-pedagogicznej zatrudnieni są psycholodzy, pedagodzy, logopedzi, niekiedy również inni specjaliści, np. terapeuci integracji sensorycznej i inni. W toku diagnozy pracownicy poradni współpracują ze sobą, ponieważ ich zadaniem jest poznać dziecko jak najlepiej. Z troską oraz życzliwością przyjmują dzieci i rodziców w swoim gabinecie. Wizyty, szczególnie dla dzieci w wieku przedszkolnym, są zazwyczaj czymś ciekawym. Badanie bardzo często odbywa się w formie zabawy i jest dla dzieci interesującym wyzwaniem. Czasami trwa kilkadziesiąt minut, a czasami kilka godzin. Bywa, że do rozwiania wątpliwości wystarcza jedno spotkanie, zdarza się jednak, że diagnoza trwa kilka tygodni. Każde dziecko jest inne i potrzebuje innego rodzaju wsparcia a najważniejszym zadaniem specjalistów jest dostosowanie się do indywidualnych potrzeb każdego malucha. Zazwyczaj na początek odwiedza się psychologa i pedagoga, którzy po przeprowadzeniu wstępnego wywiadu i badania, kierują do pozostałych specjalistów w poradni lub poza nią.

 

Co przygotować na pierwszą wizytę?

W poradniach obowiązuje rejonizacja, co oznacza, że każda z nich ma swój rejon działania, właściwy dla adresu przedszkola (placówki) lub zamieszkania. Terminy oczekiwania na pierwszą wizytę są różne, od tygodnia do kilku miesięcy. Do poradni nie jest potrzebne skierowanie. Warto jednak przygotować książeczkę zdrowia dziecka. Ponadto, przyda się opinia wychowawców grupy przedszkolnej i specjalistów współpracujących z dzieckiem, zaświadczenia lekarskie (o ile dziecko takie posiada, np. zaświadczenie od neurologa, lekarza rehabilitacji, okulisty). Przydatne mogą też okazać się różne prace dziecka, np. rysunki, prace przedszkolne, wykonywane przez dziecko karty pracy. Jeżeli jakieś zachowanie wyjątkowo niepokoi rodzica, pomocne może być krótkie nagranie problematycznych momentów dnia.

 

Jaki jest sens tych wizyt i jak mogą one pomóc dziecku?

Gdyby sprowadzić działalność poradni do jednego słowa to zdecydowanie byłaby to „pomoc”. Pomoc dla dziecka, rodziny i nauczycieli. Z wizyty rodzice wychodzą z garścią nowej wiedzy i informacji, uzyskują konkretne wsparcie i – w miarę możliwości – odpowiedzi na nurtujące ich pytania. Pracownicy poradni potrafią uspokoić, ale też (jeśli je zauważą) nie bagatelizują alarmujących sygnałów. Wydawane przez nich opinie są dla przedszkola niezwykle ważne, ponieważ zawierają konkretne zalecenia, które mają na celu jak najlepsze wsparcie rozwoju dziecka.

 

 

Podsumowując, wizyta w poradni ma przede wszystkim pomóc dziecku i Tobie w lepszym funkcjonowaniu i w rozwiązaniu problemów. Nie należy jej się obawiać, ani przyjmować tego rozwiązania jako krzywdzącego dla dziecka. Udając się po pomoc, miejmy świadomość, że robimy to dla naszej pociechy i jej dobra. Przełamując własną wewnętrzną blokadę i strach przed wizytą w poradni otrzymujemy wsparcie oraz fachową poradę.

Pamiętaj jeszcze o jednej, ważnej rzeczy: Twoje dziecko jest wspaniałe! Nauczyciel i specjaliści z poradni chcą zrobić wszystko, by zapewnić mu jak najlepsze warunki rozwoju!